Zrób to sam

Blog Zrób to sam to miejsce, w którym dowiesz się jak samodzielnie wykonać różne projekty. Poznasz porady i wskazówki dotyczące różnych tematów.

Jak podłączyć bezpiecznik nadprądowy

Jak podłączyć bezpiecznik nadprądowy

Stosowanie urządzeń zabezpieczających przed nadmiernym prądem (OCPD) jest ważnym krokiem w okablowaniu łodzi. Nie tylko ważne jest, aby chronić łódź przed przegrzaniem i porażeniem, ale również ważne jest, aby chronić sprzęt przed wysokimi prądami uszkodzeń, które mogą być bardzo niebezpieczne.

Istnieje wiele różnych rodzajów urządzeń zabezpieczających przed nadmiernym prądem. Najpopularniejszym typem urządzenia jest bezpiecznik. Bezpieczniki te są zaprojektowane tak, aby przerwać ograniczoną ilość prądu, zanim osiągnie on punkt awarii. Są one dostępne w wielu różnych rozmiarach i napięciach znamionowych. Istnieją również wyłączniki bezpiecznikowe i przekaźniki. Ważne jest, aby wybrać bezpiecznik lub wyłącznik automatyczny, który ma wysoki współczynnik przerwania, dzięki czemu Twój sprzęt nie zostanie uszkodzony w przypadku zwarcia o dużej mocy.

Aby określić maksymalną wartość amperową urządzenia nadprądowego, należy znać amperaż przewodu. Dokonuje się tego poprzez zapoznanie się z tabelami obciążalności prądowej przewodników. Bezpiecznik lub wyłącznik automatyczny powinien mieć amperaż znamionowy nie większy niż amperaż przewodnika. Często spotykanym błędem jest to, że bezpiecznik lub wyłącznik automatyczny powinien być dobrany na podstawie wartości znamionowej prądu w obwodzie.

Bezpiecznik topikowy zwłoczny jest typem bezpiecznika, który może reagować na przeciążenia i zwarcia. Bezpieczniki te są specjalnie zaprojektowane do ochrony instalacji silnikowych. Posiadają one specjalne dwuelementowe opóźnienie czasowe, które jest w stanie zabezpieczyć zarówno prądy rozruchowe, jak i robocze.

Bezpieczniki nie nadają się do sytuacji związanych z wysokim napięciem, ponieważ działanie łukowe urządzenia nadprądowego mogłoby stworzyć ścieżkę przewodzącą pomiędzy bezpiecznikiem a obwodem. Są one również urządzeniem ofiarnym, co oznacza, że po przepaleniu muszą zostać wymienione. Są one dostępne w wielu różnych typach, takich jak wkładka ferulowa, wkładka ostrzowa i bezpiecznik wtykowy. Poza tym, że są tanią opcją, są również przydatne w instalacjach silnikowych.

Ważne jest, aby wiedzieć, jak okablować bezpiecznik nadprądowy dla konkretnego obwodu. Narodowy kodeks elektryczny (NEC) podaje specyfikacje dotyczące rozmiarów i amperażu bezpieczników dla różnych typów obciążeń. Urządzenia te są dostępne w różnych napięciach i amperach, od ułamka ampera do 6000 amperów. Bezpiecznik wysokonapięciowy jest specjalnie przystosowany do napięcia co najmniej 600 V.

Norma American Boat & Yacht Council (ABYC) E-11: AC and DC Electrical Systems on Boats zawiera szczegółowe zalecenia dotyczące systemów elektrycznych AC i DC na łodziach. Znajdują się tam również tabele ABYC, które wskazują maksymalną obciążalność prądową (AIC) różnych obwodów, jak również wartość AIC danego wyłącznika lub bezpiecznika. Tabele te są dostępne w formacie PDF. ABYC zaleca, abyś stosował się do ich zaleceń co do joty, ponieważ zostały one zaprojektowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa Twojej łodzi.

Ważne jest również określenie maksymalnego ciągłego prądu, jaki może obsłużyć Twój sprzęt. Zależy to od rodzaju sprzętu. Na przykład GPS będzie pobierał minimalny prąd, więc 20-amperowy bezpiecznik będzie odpowiedni. Z drugiej strony, akumulator litowo-jonowy może wytwarzać prądy zwarciowe o wartości dziesiątków tysięcy amperów. Jest to bardzo potężne źródło energii i w razie awarii może być niebezpieczne.

Podobne tematy