Jak prawidłowo okablować alternator C 360
Uzyskanie alternatora zainstalowanego w samochodzie wymaga więcej niż tylko prostej metody plug and play. Alternator jest złożonym systemem okablowania, który musi być zainstalowany prawidłowo, aby zapewnić prawidłowe napięcie. Podczas instalacji alternatora należy postępować zgodnie ze wskazówkami zawartymi w schemacie elektrycznym alternatora, aby upewnić się, że podłączasz prawidłowe zaciski.
Alternator to mała maszyna wirująca, która pomaga przekształcić energię mechaniczną w energię elektryczną. Jest on niezbędny do funkcjonowania pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym. Alternator ładuje akumulator i służy jako źródło energii dla Twojego pojazdu. Jeśli Twoje reflektory zaczynają przygasać lub silnik ma problemy z uruchomieniem, może być konieczna wymiana alternatora.
Alternator składa się z elektromagnesu i obracającego się wirnika. Wirnik ma wirujące metalowe pierścienie ślizgowe przymocowane do wału. Otrzymuje on niewielką ilość energii elektrycznej z obracającego się wału, gdy jest włączony. Magnesy w wirniku alternatora przechodzą przez pętle z drutu miedzianego w stojanie. Regulator napięcia kontroluje wyjście alternatora, dostosowując napięcie do potrzeb Twojego pojazdu.
Przewód wyjściowy alternatora łączy się bezpośrednio z przewodem dodatnim akumulatora. Do tego przewodu podłączona jest również cewka rozrusznika. Do podłączenia przewodu potrzebne jest bezlutowe złącze pierścieniowe. Wymagany jest również przewód o grubości 10. Musi on być wystarczająco długi, aby połączyć się z przewodem wyjściowym alternatora. Jeśli nie masz bezlutowego złącza pierścieniowego, będziesz musiał wykonać osobne połączenie z dodatnim zaciskiem akumulatora.
Będziesz musiał również podłączyć amperomierz do zacisku masy silnika. Amperomierz zapewni odczyt całkowitego poboru energii elektrycznej przez samochód. Ta liczba pomoże Ci określić, czy obciążenie elektryczne jest odpowiednie dla potrzeb Twojego samochodu. Zazwyczaj, im wyższa moc alternatora, tym większe obciążenie elektryczne może obsłużyć samochód. Należy jednak pamiętać, że obciążenie elektryczne akcesoriów takich jak spryskiwacz lub wysokiej klasy system stereo może zwiększyć moc alternatora.
Kolejnym elementem alternatora jest przewód wzbudzający. Przewód wzbudzający jest podłączony do zacisku L alternatora. Gdy kluczyk zapłonu jest włączony, przewód wzbudzający aktywuje regulator napięcia. Regulator napięcia jest oddzielnym elementem, który jest zamontowany na ścianie ogniowej pojazdu. Kontroluje on napięcie, umożliwiając alternatorowi uruchomienie silnika.
Alternator można wyregulować tak, aby zapewniał napięcie od 13,5 do 18,5 V. Pozwoli to na użycie alternatora o niskim napięciu w systemie 12-woltowym lub alternatora o wyższym napięciu w systemie 16-woltowym. Alternator może być również dostosowany do zapewnienia większej mocy, jak np. alternator 120-amperowy, który wymaga dodatkowego przewodu od przewodu wyjściowego alternatora do akumulatora.
Moc wyjściowa alternatora będzie zależała od prędkości obrotowej silnika i obciążenia układu. Moc wyjściowa alternatora powinna być co najmniej o 50 procent większa niż pobór pojazdu.
Podobne tematy