Zrób to sam

Blog Zrób to sam to miejsce, w którym dowiesz się jak samodzielnie wykonać różne projekty. Poznasz porady i wskazówki dotyczące różnych tematów.

Jak okablować alternator C330

Jak okablować alternator C330

Wymiana alternatora to świetny projekt do-it-yourself. Jest to jeden z najważniejszych elementów układu elektrycznego pojazdu. Awaria alternatora doprowadzi do martwego akumulatora i przyciemnionych reflektorów. Zły alternator może również powodować problemy z systemem bezpieczeństwa Twojego samochodu. Istnieją trzy popularne rodzaje alternatorów: elektromechaniczne, elektroniczne i półprzewodnikowe. Każdy z nich spełnia tę samą funkcję, ale są dostosowane do różnych celów.

Regulator elektroniczny wykorzystuje półprzewodniki do kontroli mocy wyjściowej alternatora. W niektórych pojazdach odbywa się to poprzez umieszczenie układu elektronicznego wewnątrz alternatora, podczas gdy w innych jest on montowany zewnętrznie. Regulatory elektroniczne pozwalają na bardziej precyzyjne sterowanie alternatorem. Moc wyjściowa alternatora jest kontrolowana poprzez regulację przepływu prądu przez cewkę polową. Zazwyczaj regulator posiada również zacisk czujnika napięcia, który pozwala regulatorowi wyczuć poziom napięcia w akumulatorze.

W wielu pojazdach czujnik temperatury akumulatora jest również częścią wewnętrznego obwodu PCM. Czujnik ten dostosowuje szybkość ładowania alternatora w oparciu o temperaturę akumulatora. Jeśli akumulator jest przegrzany, PCM dostosuje odpowiednio moc wyjściową alternatora.

Zazwyczaj alternator produkuje 1kW przy napięciu 14V. W niektórych pojazdach wytwarza on nawet 200 amperów. Należy pamiętać, że moc alternatora może być mniejsza, jeśli pojazd ma dodatkowe oświetlenie lub systemy dźwiękowe z rynku wtórnego. Dlatego ważne jest, aby wybrać alternator zamienny o większej mocy.

W przeciwieństwie do poprzedniej generacji, nowoczesne pojazdy produkcyjne wykorzystują komputery i regulatory elektroniczne do kontroli mocy alternatora. Konstrukcja półprzewodnikowa może poprawić czas cyklu i umożliwić bardziej precyzyjną kontrolę nad alternatorem. Niektóre klasyczne samochody nadal używają regulatorów elektromechanicznych. Technologia ta jest stosowana w wielu pojazdach od połowy lat 70. Jednak regulator elektroniczny staje się coraz bardziej popularny w nowszych modelach.

Kolejnym ważnym elementem alternatora jest wirnik. Jest to wirująca część alternatora, która dostarcza prąd elektryczny do cewki polowej poprzez szczotki i pierścienie ślizgowe. Wirnik zapewnia również zmienne pole magnetyczne, które jest wzmacniane przez bieguny magnetyczne wirnika.

Podstawowymi elementami alternatora są stojan i wirnik. Stojan jest rdzeniem laminowanym, z trzema zespołami nieruchomych uzwojeń cewki. Wirnik to obracająca się część alternatora, która składa się z cewek drutu umieszczonych za biegunami magnetycznymi. Pasek napędowy obraca wirnik poprzez koło pasowe znajdujące się z przodu alternatora. Rezystor 330 om równolegle z żarówką może działać jako zapasowy.

Kilka późnych modeli pojazdów wykorzystuje moduł sterujący układu napędowego (PCM) do kontroli mocy alternatora. Niektóre z tych systemów obejmują system General Motors Electrical Power Management (EPM), który wykorzystuje wewnętrzny regulator do kontroli przepływu prądu przez cewkę polową. System ten komunikuje się również z modułem sterowania nadwoziem, który określa zapotrzebowanie akumulatora na napięcie.

Jeśli przepaliła się żarówka zapłonowa, Twój alternator nie będzie w stanie naładować akumulatora. Może to spowodować przyciemnienie reflektorów i uniemożliwić uruchomienie pojazdu. Jednakże, może być możliwe ponowne uruchomienie samochodu za pomocą rozrusznika skokowego.

Podobne tematy